Încă din clasa I am fost atrasă de matematică. Fiecare cifră, învăţata însemna pentru mine o bucurie. La început mă incurcam in semne, cifre si ecuaţii, dar totusi matematica mi-a placut încă din prima clipă. După ce am învăţat adunarea si scaderea , credeam că am descoperit o nouă lume.
În clasa a II-a am invatat si alte minunăţii ale ,,universului matematicii”: înmulţirea şi împărţirea. Pot să spun că descoperind toate acestea mă credeam mai bogată.
Orele de matematică erau prea scurte si deja credeam ca aceasta se limitează la ceea ce invăţasem pînă atunci însă nu era deloc aşa. În clasa a V-a am aflat lucruri noi, pe care nu mi le puteam imagina. Am intrat in lumea fracţiilor si a rapoartelor, si ma consideram un pitic in ceea ce privea cunostintele mele matematice. Dupa scurt timp am inceput sa inteleg.
Pe langa ecuatii si rapoarte am inceput sa facem si figuri geometrice si probleme care erau pe zi ce trece mai dificile
În clasa a VII-a am cunoscut mai bine geometria deoarece programa ne-a impus doua ore e geometrie pe saptamana.
De-a lungul acestui timp in care am studiat matematica am participat si la concursuri si olimpiade care mi-au ramas in inima.
Acum in clasa a VIII-a , la mijlocul drumului consider matematica ,,UNIVERSUL MEU”
Aşezaţi pe masă un pahar de apă gol. Acoperiţi-l cu o bucată de carton pătrat, puţin mai mare decât gura paharului. Peste carton, la mijloc, aşezaţi o moneda uşoara (5bani).
Ce spuneţi: Puteţi lua cartonul fără a trage şi moneda? Fireşte, ea nu trebuie să rămână suspendată în aer, ci să cadă în interiorul paharului, dar fără a o atinge cu nimic…
Da, este posibil. Se apucă de marginea cartonului cu două degete şi se trage brusc sau pur şi simplu se dă un bobârnac cam la mijlocul cartonului.
În ambele cazuri, moneda nu va urma mişcarea cartonului, ci va cădea în interiorul paharului. Ştiti însă de ce?
2.CARE ESTE MONEDA?
De data aceasta aveţi nevoie de monede de mai multe dimensiuni. Aruncaţi-le pe toate într-un săculeţ de pânză sau într-o căciulăşi anunţaţi pe cei din jur că sunteţi gata să le arătaţi o scamatorie , care va decurge astfel:
Rugaţi pe cineva să scoată una dintre monede, fără să v-o arate, şi s-o ţină strâns în pumn până ce veţi număra cu glas tare până la 100. Când aţi terminat numărătoarea (la care nu este nevoie să vă grăbiţi ), cereţi să dea drumul monedei înapoi în sac, tot pe nevăzute. Apoi, introduceţi şi dvs. mâna în sac, număraţi până la cinci şi…spre surprinderea celor de faţă , scoateţi exact moneda pe care a ales-o persoana de mai înainte.
Cum aţi reuşit să ghiciţi despre care monedă a fost vorba?
Explicaţia este cât se poate de simplă: moneda respectivă, care a fost ţinută în pumn, cca. două minute, este… caldă, în timp ce toate celelalte sunt mai reci.
3.MÂNA MIRACULOASĂ
Luaţi un balon de laborator din sticlă, închis la gură cu un dop perforat prin care trece un tub de sticla subţire îndoit în unghi drept. În tub introduceţi ( prin suflare ) o picătură de apă colorată cu cerneală. Aşezaţi apoi balonul, astfel aranjat pe un suport oarecare. Acum, cereţi cuiva să încerce a mişca picătura colorată către capătul liber al tubului, fără a mişca instalaţia şi fără a folosi vreun obiect.
Rezolvarea e cât se poate de uşoară. E suficient să cuprindeţi pereţii balonului între palme, şi picătura se va pune în mişcare.
În altă variantă, puteţi cere ca picătura să fie mişcată de la distanţă, fără a atinge cu nimic instalaţia.
Acum este suficient să ţineţi un chibrit aprins sub fundul balonului.
Dar ştiţi care este explicaţia fenomenului? Cine mişcă picătura de apă?
Menţionăm că după ce nu se mai încălzeşte balonul(cu mâinile sau cu chibritul), picătura revine exact la locul iniţial.
4.MONEDA ÎN ECHILIBRU
Îndoiti o bucată de sârmă sub forma unei piese. În clema formată la capătul din dreapta, fixati o monedă, iar în cârligul de la celălalt capăt atârnaţi un mic obiect cu o greutate asemănătoare, de exemplu un inel, o verigă de lănţic. Această mică instalaţie poate fi acum aşezată în echilibru ...pe vârful unui ac. Mai mult, dacă veţi sufla uşor, îi veţi putea da o mişcare de rotaţie rapidă, iar, ca urmare, dacă acul e din oţel, în scurt timp moneda va fi găurita!
5.OUL MIRACULOS
Cu ajutorul unei seringi, goliţi un ou de găina de conţinutul său, printr-un mic orificiu practicat în partea mai lată. Lăsaţi apoi oul gol să se usuce bine în interior (îl puteţi chiar aşeza într-un cuptor). După uscare, turnaţi în ou nisip fin, cam până la o treime din volumul său, apoi astupaţi orificiul cu ceară albă de lumânare, căutând sa-l faceţi cât mai puţin vizibil .
Oul astfel preparat va ajuta să faceţi o serie de …scamatorii de echilibru. La masă, de exemplu, îl puteţi aşeza pe o farfurie printre alte oua “normale”, de unde îl veţi lua înapoi ”la întâmplare” si veţi demonstra ca ştiţi să-l…dresaţi. Astfel, oul va fi gata să stea “liniştit” în poziţiile cele mai de necrezut: pe marginea gurii unei sticle, pe lama unui cuţit, ori va putea fi aşezat pe masă în vârful său cel mai ascuţit etc.
În orice poziţie îl veţi aşeza, nisipul va aluneca şi se va aranja astfel încât să formeze un centru de greutate jos, favorabil menţinerii întregului ou în poziţii greu de imaginat pentru un ou obişnuit.
Am fost întrebată de a lungul timpului de cei din familie ,de prieteni, de elevi chiar de ce mi-am ales să studiez şi să predau fizica disciplină ciudată pentru unii, interesantă pentru alţii şi imposibilă pentru mulţi dintre elevii mei oricât m-aş strădui să mă fac înţeleasă. Acum cred că de fapt m-a urmărit povestea regelui Midias care m-a făcut să lăcrimez în copilărie: pe scurt demult tare, exista undeva un rege care în fiecare dimineaţă în timp ce era bărbierit îi povestea bărbierului tainele regatului pe care-l conducea despotic. Într-una din zile bărbierul nu a mai putut să suporte a mers pe malul unui lac şi a povestit trestiei tainele regelui, şi trestia a povestit vântului, şi vântul gnu a ţinut secretul şi-a ajuns la urechile regelui. Bărbierului i-a fost tăiat capul. Cred că fizica, prin secretele ei multe nedescoperite n-o să spună niciodată trestiei taina mea şi poate nici a elevilor mei oricât de imposibil pare. Şi nici un cap nu e în pericol să fie tăiat.
Şcoala oferă elevilor posibilitatea de a-şi evalua cunoştinţele dobândite , implicându-i în diferite concursuri şcolare locale, zonale, naţionale.
Numeroasele concursuri ce s-au desfăşurat în semestrul I prezintă un antrenament pentru viitor , o provocare de a demonstra că poţi fi printre cei mai buni , dorinţa elevilor de a-şi valorifica potenţialul creator, invitându-i să-şi pună la încercare intuiţia, perspicacitatea, rapiditatea în gândire, spiritul practic, inteligenţa şi atenţia .
Rezultatele sunt binemeritate.
Concursurile Naţionale „Proeducaţia” : Libria Euclid , Exploratorii – 4 menţiuni speciale clasele a II-a A şi a III-a B.
Concursul Naţional de matematică „EUCLID” 4 menţiuni clasele a III-a B şi
a IV-a A
„EUROJUNIOR” propune o evaluare multidisciplinară a elevilor la : limba română, matematică, fizică , chimie , biologie, geografie , istorie .
„MOŞTENIRE CULTURALĂ- COMORILE PRINTRE CARE TRĂIM”concurs judeţean pe teme de cunoaştere, protejare şi promovare a patrimoniului cultural naţional .
„SMART”
„OLIMPICII CUNOAŞTERII”
IMPRESIILE ELEVILOR
„Desfăşurarea concursurilor din şcoala noastră este binevenită , deoarece elevii se obişnuiesc cu competiţia şcolară verificându-şi cunoştinţele în raport cu elevii altor şcoli din ţară”
Dediu Florentina ,elevă clasa a VII-a B
„Mi-au plăcut foarte mult Concursurile Proeducaţia , pentru că am reuşit să obţin cel mai mare punctaj. Acum am încredere în forţele mele şi sunt sigură că pot reuşi în orice mi-aş propune.”
Stegar Anda , elevă clasa a III-a B
„Subiectele propuse la concursul de limba română au fost dificile , dar frumoase. Prin intermediul lor mi-am verificat o serie de cunoştinţe, iar pe cele care nu le stăpâneam , acum le-am fixat ”
Iftimie Antonia , elevă clasa a III-a B
„ Am fost tare bucuroasă că am participat la concursul EUCLID şi aş vrea să particip la cât mai multe. Vă invit pe toţi copiii să participaţi la concursurile şcolare , fiindcă ele sunt o adevărată provocare pentru toţi elevii!
Rusu Magdalenea clasa a IV-a B
IMPRESII
Am participat la multe concursuri scolare la matematica .Am avut tot timpul un avantaj : tata este profesorul meu de matematica. Dacă la olimpiadă e greu pentru ca câştigă cei mai buni există şi concursuri « alfel ». Iată cateva :
Mister Pi un concurs interesant, interactiv, inter-materii, care a combinat talentele grafice si mintiile agere. Mister Pi este un concurs care ne aduce zâmbet pe ritm de matematică si în acelaşi timp oferindu-i un cadou binemeritat stimabilului nostru prieten Pi. Cred că aceasta experienţa a reuşit sa îmi trezească şi mai mult interesul despre tot ce reprezintă matematica în viaţa mea. Draga Pi iţi urez un călduros “La mulţi ani!!!” cu întârziere si sper din suflet să repetăm concursul acesta de 3,14… 3,14… 3,14… 3,14 ori.
Todirică Laurenţiu clasa a VIII a B
Acoladami s-a părut foarte educativ pentru toţi participanţii. A fost un pretext prin care elevii s-au putut apropia si mai mult de matematica. Prezentarea de la început mi s-a părut ca a ieşit foarte bine, exact cum ne-am dorit. Au participat foarte mulţi elevi, ceea ce înseamnă ca iubesc matematica si au reuşit sâmbăta sa facă un efort şi să se trezească devreme. Pentru ca premiile erau foarte valoroase mi s-a părut si mai interesant. Mi-ar plăcea ca şi la anul să se desfăşoare si sa particip cu aceeaşi mare placere.Este unul dintre concursurile mele preferate.
Todirică Andreea clasa a VI-a A
Concursul Internaţional de Matematica Aplicata Cangurul este cel mai popular concurs de matematica din lume si cel mai interesant şi îndrăgit de mine. Acest concurs propune o forma moderna de educaţie: invadarea prin joc. Concursul este adresat tuturor elevilor, nu numai celor mai buni. Testul este astfel structurat încât fiecare elev sa poată rezolva măcar o parte din probleme. atmosfera este ca întotdeauna foarte prietenoasa ,una rigida ca la orice concurs. Din punctul meu de vedere este cel mai titrat concurs atâta timp cat numărul de participanţi creste in fiecare an. Abia aştept sa particip si anul acesta.
Programele JA se derulează în şcoala noastră din 2004. Printr-o marediversitate de activitati: jocuri, scenarii, jocuri de rol, dialoguri creative, lucru in echipa la mici proiecte de afaceri, copiii se familiarizează cu realitatea economica, experimentează situaţii similare celor din viata reala, invada sa ia decizii raţionale si sa acţioneze responsabil in folosirea resurselor de care dispun.În anul şcolar 2009-2010 sunt în derulare următoarele programe:
Sensul banilor permite elevilor accesul către o mai buna înţelegere a rolului banilor in societatate, a consumului si a economiilor. Se spune ca "Banii vorbesc intr-o limba pe care o intelege toata lumea" iar prin intermediul setului de activitati individuale si de grup propuse de programul Sensul banilor, elevii se familiarizeaza cu particularitatile acestui limbaj. Elevii sunt incurajati sa utilizeze gandirea creativa si cea analitica pentru a dobandi abilitati de management al banilor si de adoptare a deciziilor care au consecinte financiare. Conceptele introduse tinerilor prin acest program sunt:Afacere – Antreprenor – Bani - Cercetare de piata – Cheltuiala - Cont bancar – Depozit – Dobanda – Etica – Inselaciune - Liber profesionist - Managementul banilor – Mentor - Plan de afaceri – Profit – Retragere - Venit.Abilitatile pe care elevii le dobandesc in urma participarii in program sunt:Analiza informatiilor -Lucrul pe calculator – Cercetare - Fundamentarea si adoptarea deciziilor - Interpretarea datelor - Gandire analitica. Programul se derulează la clasa a VII a B ca activitate extraşcolară îndrumatăde prof. Chirilă Olimpia
Banii şi bugetul personal răspunde cerinţelor de strategie şi finalitate a procesului educaţional dar în primul rând cerinţelor de educaţie economică în condiţiile sprijinirii tinerei generaţii în vederea adaptării cât mai rapide la principiile economiei de piaţă. Acest program încearcă ca pe parcursul unui an şcolar să-l facă pe elev să cunoască: moduri de administrare a banilor. Intreaga activitate a elevilor sedesfăşoara prin interactiune cu mecanismele economice, ei se familiariza treptat cu modul de gandire economic si îşi exerseza comportamente eficiente..
Elevilor li se oferă posibilitatea de a învăţa cum să administreze banii ,deprinderi care ii ajuta indiferent de situatia lor financiara. Cursul ofera o cale prietenoasa de a aborda probleme oarecum aride ale domeniului studiat,pornind de la actiuni simple legate de cheltuieli, economisire si investire a banilor personali. Programul se derulează la clasa a VII a A ca activitate extraşcolară îndrumatăde prof. Chirilă Olimpia
Comunitatea noastrăeste conceput pentru a dezvolta concepte economice şi a ii înzestra pe elevi cu informaţii, reguli de acţiune si abilitaţi pentru a intelege constituirea si funcţionarea familiei, rolul si interdependenta membrilor ei.
Scopurile programului sunt:
• extinderea programei de studii sociale prin concepte şi aptitudini care vizează economia de piaţă şi de comunitatea de afaceri;
• dezvoltarea interesului elevilor pentru lumea afacerilor.
• formarea unei perspective economice asupra propriei persoane oferirea de instrumente teoretice si practice pentru intelegerea rolurilor jucate de oameni în economie ca angajaţi, consumatori,intreprinzatori;
• conştientizarea de către elevi a importanţei educaţiei pentru viitorul lor
Programul se derulează la clasa a III a B ca activitate extraşcolară îndrumatăde înv.Zaharia Floarea
Familia meaeste conceput pentru a dezvolta concepte economice şi a ii inarma pe
elevi cu informaţii, reguli de acţiune si abilitati pentru a intelege constituirea si funcţionarea familiei, rolul si interdependenta membrilor ei.
Scopurile programului sunt:
• extinderea programei de studii sociale prin concepte şi aptitudini care vizează economia de piaţă şi de comunitatea de afaceri;
• dezvoltarea interesului elevilor pentru lumea afacerilor.
• formarea unei perspective economice asupra propriei persoane
• oferirea de instrumente teoretice si practice pentru intelegerea rolurilor jucate de oameni în economie ca angajaţi , consumatori,intreprinzatori;
• conştientizarea de către elevi a importanţei educaţiei pentru viitorul lor.
Programul se derulează la clasa a III a B ca activitate extraşcolară îndrumatăde înv.Zaharia Floarea
Programul Prevenirea abandonului şcolarîncearcă săarate elevilor cât de important este să iei deciziile potrivite atunci când îţi planifici viitorul. Decizi sau nu sa continui studiile după terminarea liceului? Sau a şcolii profesionale? Vrei să urmezi şi o facultate? Ce profesie sau meserie îţi doreşti în viitor? Toate acestea sunt decizii greu de luat, cu impact asupra întregii tale vieţi şi ai nevoie ca oamenii, pe ale căror opinii pui mare preţ, să-ţi fie alături atunci când iei asemenea deciziIntreaga activitate a tinerilor se va desfăşura prin interactiune cu mecanismele economice, ei se vor familiariza treptat cu modul de gandire economic si vor exersa comportamente eficiente.Acest mod de educatie va mari sansele de succes in activitati economice specifice si in gestionarea propriei vieti.
Nu trebuie să uităm că diferenţa dintre elevii „care reuşesc în viaţă” şi cei ”care nu cunosc acelaşi succes” este data nu atat de calitati innascute,cat de aptituduni dobandite de a te pune in valoare in functie de contextul social si de disponibilitatea de invatare si de. motivatia pentru dezvoltare personala. Programul se derulează la clasele a VII a c şi a VIII aB ca activitate extraşcolară îndrumatăde prof. Todirică Laurenţiu ; prof.Semian Ioana şi prof.Chirilă Olimpia